از نظر دیدگاه کلاسیک جواب 4+1 محکوم به 5 شدن است. شما نمی‌توانید حاصلی غیر از این عدد در پاسخ این جواب بگویید ولی از نظر دیدگاه سیستمی اوضاع کمی‌فرق می‌کند.

از نظر دیدگاه سیستمی اضافه شدن یک عضو به مجموعه می‌تواند تاثیراتی بسیار بیشتر یا کمتر از یک عضو داشته باشد بنابراین حاصل 4+1 می‌تواند هر عددی(مخصوصا اعداد نزدیک) باشد.

برای مثال در یک مجموعه اگر یک شخص به شدت کار‌دان از محیط خارج از مجموعه استخدام شود. ممکن است که بر بازده تاثیری منفی بگذارد. یعنی حاصل این معادله به کمتر از 5 تبدیل می‌شود.چرا؟

به این دلیل که این شخص با اینکه کار‌دان است ولی با خود سیستم آشنا نیست. ممکن است کار‌هایی را انجام دهد که با سیستم در تضاد است یا با عملکرد سیستم تداخل ایجاد می‌کند در نتیجه حاصل کل مجموعه به جای آنکه 5 باشد عددی کمتر است.

در همین حین

اگر شخصی که به مجموعه اضافه می‌شود، شخصی باشد که متوجه عملکرد سیستم باشد. می‌توان امید داشت که حاصل یا 5 یا عددی فرای آن باشد.چگونه؟

حتما در اطرافتان دیده‌اید که بعضی از اشخاص کنار یکدیگر بهتر کار‌ می‌کنند. همین اتفاق دقیقا می‌تواند در یک مجموعه بیافتد. این جمله را در یکی از مطالبی که نوشته ام بیان کرده‌ام ولی تکرارش اینجا به نظرم می‌تواند به درک بهتر مطلب کمک کند.

لشگری از گوسفند‌ها که توسط یک شیر رهبری می‌شوند می‌تواند لشگری از شیران که توسط یک گوسفند رهبری می‌شوند را شکست دهند.

درک جمله بالا دقیقا معادل درک سیستمی است. در مجموع لشگری از شیر‌ها قدرت بسیار بیشتری از لشگر دیگر دارد ولی به خاطر تاثیر کاهنده رهبری گوسفند اتفاقی که می‌افتد این است که در نهایت لشگر ضعیف‌تر بر لشگر قوی‌تر پیروز می‌شود.