برای کسانی می نویسم که که صرفا به واسطه ی چند پرسشنامه خود را محدود می کنند. 

برای کسانی می نویسم که این پرسشنامه های یا بازخورد دیگران به آنها جهت می دهد.

برای کسانی می نویسم که در دریای دو قطب درونگرایی و برون گرایی مستغرق شده اند.

من یک مقدار در رابطه با این موضوع تحقیق کردم و می خواهم چند نکته را در اینجا بیان کنم.

معمولا نظریات علمی بر پایه احتمال اند.اینکه شما سیگار بکشید ،شما را نمی کشد.بلکه احتمال کشته شدن شما را توسط عواملی مانند سرطان و بیماری های قلبی ،عروقی و ریوی افزایش می دهد. یک نفر می تواند تمام عمرش را سیگار بکشد و هیچ اتفاقی برایش نیافتد .یک نفر می تواند سیگاری باشد و از برترین ورزشکاران رشته خودش باشد. یک نفر هم بعد از چند سال سیگار کشیدن به سرطان دچار می شود و جان به جان آفرین تسلیم می کند.

این ها را نگفتم تا بگویم که سیگار بکشید یا مواردی از این قبیل بلکه می خواهم از این قاعده الهام بگیرید که ،اینکه شما درونگرا هستید ،دلیل بر این نمی شود که نتوانید در شغل هایی که برونگرا ها در آن بهتر هستند رقابت کنید یا وارد شوید. شاید با خودتان بگویید که بله می شود وارد آن رشته شد ولی باید آنقدر زجر و عذاب متحمل بشویم که حد ندارد. از نظر من لزومی ندارد که حتما اینگونه باشد.

با توجه به اینکه تقریبا می شود گفت که فروش مظهر ،افرادی با ویژگی برونگرایی است و مصادیق آن در مقالات و متون مختلف نیز دیده می شود.حال سوال اینجاست:

واقعا شرایط درونگرا ها در رشته فروش چطور است؟

معمولا کسانی که از دور به فروش نگاه می کنند یا کسانی که در آن سابقه ندارند ،پایه ی فروش را مهارت ارائه می دانند. با خود می اندیشند که هر چه فرد چرب زبون تر باشد ،فروشنده (حضوری) بهتری است. 

اما به زعم من اصل مهمتری نیز از موارد بالا وجود دارد. شنوندگی و پردازش اطلاعات

آنقدر این مطلب مهم است که مقاله ای به این نام وجود دارد :آیا شنوندگی جام مقدس ،فروشندگی است؟

واقعا بعضی جا ها نمی شود ترجمه کرد یا من نمی توانم به درستی آنرا ترجمه کنم. جام مقدسی که در اینجا آوردم همان Holy grail است. از آنجایی که این ترجمه تحت الفظی است ،فکر می کنم این عبارت خیلی نتواند مفهوم را منتقل کند. هالی گریل ،چیزی فراتر از جامی مقدس است. چیزی که ویژگی آنرا دارد که به شما جوانی ابدی و رزق بدون محدودیت عطا کند. هر دو از آرزو های دیرینه ی انسان می باشد. اینها را اینجا بیان می کنم که اهمیت واژه ای که در تیتر مقاله به کار برده است را بهتر نشان دهم. 

حال چه گروهی احتمال بیشتری دارد که این جام مقدس را در فروشندگی در اختیار داشته باشد؟

جواب در کمال تعجب ،گروه درونگرا می باشد. طبق تحقیقی که در ایران انجام شده است و در سایت research gate منتشر شده است ،درونگرا ها توانایی بهتری در شنیدن و پردازش اطلاعات دارند. البته شایان به ذکر است که این عمل مدت زمان بیشتری برایشان می طلبد. در کنار این موضوع ،در مقاله آمده است که هر چه فرد درونگرا تر باشد، توانایی بیشتری در شنوندگی از خودش بروز می دهد.

خب ، به واسطه ی این استدلال هایی که در اینجا آوردم یا شاید استدلال های دیگر ،سایت های متعددی در رابطه با اینکه درونگرا ها در فروش بهتر اند ،اظهار نظر می کنند.(+)

همه ی اینها را در اینجا گفتم تا این نکته را ترسیم کنم که درونگرا ها چه پتانسیل بالایی در فروش دارند که نادیده گرفته می شود و می توانند چه بازده ی بالایی را در فروش خلق کنند. فروشی که به عنوان شغلی ایده آل برای برونگرا ها نام برده می شود. فروشی که بعضا دیده ام که منابع انسانی ،بدون توجه به هیچ چیز دیگری ،صرفا بر اساس درونگرا بودن فرد ،او را از استخدام محروم می کنند و...

اکنون روی صحبتم با درونگرا هاست. با یک تحقیق ساده مشخص شد که شما می توانید در رشته ای که عوام فکر می کند که به انسانی با قابلیت بسیار تعاملی نیاز دارد ،خوش بدرخشید. پس برای خودتان محدودیت نگذارید. مطمئن تر این است که تا زمانی که یک رشته یا یک کار را تست نکرده اید در رابطه با آن قضاوت نکنید. البته این مورد را می توان به برونگرا ها هم تعمیم دارد.

فارغ از همه ی این مواردی که ذکر کردم ،شغل ها دارند پیشرفت می کنند و افق های جدیدی رو بروی ما قرار می گیرد. حتی من اگر درونگرایی باشم که با دیدن انسان ها ،به مدت 1 هفته در کُما فرو برم. باز هم می توانم در قسمت فروش کار کنم. امروزه چیزی به نام دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. اینکه یک نفر بتواند بدون صحبت کردن یا تعامل حضوری ،محصولی را بفروشد بسیار محتمل است.

نکته ی آخر: حَد های شما تغییر می کنند. اگر خودتان را با حَد های کودکیتان یا حد های الانتان محدود کنید به مانند فیلی می شوید که از بچگی به پایش طناب بسته اند و در بزرگی هم هنوز آن طناب بر پایش است حتی با اینکه به راحتی می تواند آنرا پاره کند.

 

 

پ.ن: صرفا جهت قطعیت زدایی، داشتن جام مقدس شما را برترین نمی کند و موفقیتتان را تضمین نمی کند. از طرفی صرف برونگرا بودن از شما سوپر استار فروش نمی سازد یا کار فروش را مثل خوردن یک قطعه کیک (piece of cake) برایتان نمی کند. فاکتور های متعددی هستند که در کیفیت تطبیق(match quality) شما اثر گذارند ،یکی از آنها ویژگی درونگرایی یا برونگرایی شما می باشد.