تحقیقی که به نتیجه ی دلخواه نرسید.

مقدمه

بسیار نوشتن این مطلب را به تاخیر انداختم تا جایی که برای اینکه خودم را متعهد‌تر کنم در پیش‌نوشت مطلب قبلی گفتم که مطلب بعدی من در این رابطه خواهد بود. حال شاید کنجکاو شدید که بدانید ،دلیل این تاخیر چه بوده است؟

ابتدا به خاطر حاشیه هایی که از سمت متمم و جامعه وجود داشت،کمی از نوشتن این مطلب دور شدم و مطالب دیگری را جایگزین آن کردم.دلیل دیگر آن است که با مروری اجمالی ،نگاهی بر نتایج مقالات موجود کردم.نتایج جوری نبود که به راحتی بشود به نتیجه ای درخور رسید. هم نیاز به تحلیل نتایج و هم نیاز به دوری از سوگیری های ذهنم ،لازمه ی این تحقیق بود. به دلیل حواشی اخیر ،شایسته ندیدم که در این‌باره بنویسم و مطلبی درگیر با سوگیری های ذهنی ام در این بلاگ ثبت کنم.

با توجه به این شرایط ،ابتدا در این مطلب دانسته هایم را در این‌باره بیان می کنم و از مدل ذهنی ام که بر اساس این مطالب به آن رسیده ام ،دم می زنم. سپس در بخش دوم ،آنی که مقالات به آن پرداخته اند را بیان می کنم و پس از آن به نتیجه گیری در این زمینه می پردازم.

بخش اول:

آیا تا به حال شنیده اید که بعضی از مادران به دنبال این می گردند که فرزندانشان را در بهترین مدارس ثبت نام کنند؟

آیا شنیده اید که در قدیم مردان به دنبال زنانی قوی می گشتند تا برای آنها فرزندانی قوی به بار آوردند؟

آیا شنیده اید که بعضی از قبیله ها ،با افراد ضعیف وصلت نمی کنند به این خاطر که نمی خواهند ،دودمانشان دچار افول شوند؟

یا اینکه چرا بعضی ها قبل از ازدواج تست ژنتیک می دهند؟

چرا بعضی ها بر فرزند فلان فرد بودن حساب باز می کنند؟

تمامی این سوالات نشانگر تقابلی است که خیلی وقته که در ذهن بشریت جریان دارد، محیط یا وراثت؟

این سوال علاوه بر جوامع انسانی به باقی جوامع اطراف نیز نفوذ کرده است. به مثال زیر توجه کنید.

_چند وقتی می شود که یک کشاورزی،محصولات بسیار مرغوبی را تحویل بازار می دهد. روزی دو نفر برای اینکه از راز این کشاورز ،مطلع شوند از او یک سوال می پرسند،

_چه شرایطی را برای درختانت محیا می کنی؟ چه کودی؟ چه روش سم زدایی ای ،چه روش آبیاری ای و ...

+درختان شما از چه نسبی هستند؟ اسرائیلی ،اسپانیایی ،ایرانی یا اصلاح نژاد شده

حال کدام سوال آنها را به سمت موفقیت بیشتر رهنمون می کند؟

_روزی فردی که رام کننده ی چندین سگ بود،قصد کرد که گرگی را تربیت کند تمامی مراحل تربیت یک سگ را بر گرگ انجام داد ولی وقتی که زمان اولین امتحان فرارسید ،گرگ به او حمله کرد و او مجروح شد. پس از این ماجرا ،رام کننده به استادش مراجعه کرد تا از او راه تربیت گرگ را بپرسد. وقتی این موضوع را با استاد بیان کرد ،استاد پاسخ داد: پسر جان ،گرگ تربیت نمی شود ،در ذات او رام شدگی نیست.

از اینها که بگذریم آثار تقابل محیط و وراثت را در ادبیاتمان نیز می بینیم.به این اشعار دقت کنید

عاقبت گرگ زاده گرگ شود              گرچه با آدمی بزرگ شود

تاثیر وراثت عیان است ،نمی شود گرگ را انسان کرد. بد، بد می زاید.

_________________________

پسر نوح با بدان بنگشت                خاندان نبوّتش گم شد

سگ اصحاب کهف روزی چند           پی نیکان گرفت و مردم شد

سگ اصحاب کهف در تاثیر محیط با جایی می رسد که همانند انسان ها می شود.

-----------------------------------

اصل بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است               تربیت نا اهلان چون گردکان بر گنبد است

_________________________

هر که در خُردیش ادب نکنند              در بزرگی فلاح از او بر خاست

چوب‌تر را چنان که خواهی پیچ           نشود خشک جز به آتش راست

_________________________

وقتی افتاد فتنه ای در شام                هرکس از گوشه ای فرا رفتند

روستا زادگانِ دانشمند                      به وزیری به پادشا رفتند

پسرانِ وزیرِ ناقص عقل                      به گدایی به روستا رفتند

و شعر هایی در همین مفاهیم.

و اما نتیجه چه شد؟

ابتدا می خواستم که در رابطه با اخلاق و وراثت پذیری آن بحث کنم ،کلید واژه هایی نظیر ethic & moral را انتخاب کردم که به نظرم نزدیک ترین مفاهیم را به اخلاق دارند اما به دلیلی به مطالب آنچنانی ای دست نیافتم که آن را برای شما بیان کنم. اخلاق بسیار حوزه ی وسیعی است ،خود اخلاق شامل مفاهیمی همچون مسئولیت پذیری ،صداقت و دروغ گویی و ... می شود. بنابراین طبیعی بود که با همچین سدی مواجه بشوم اما متاسفانه به در قبل به آن توجه نکردم.

بنابراین تصمیم گرفتم قبل از اینکه حوزه ام را عوض کنم از شما بخواهم ،آنی را که به نظرتان بهتر است را بفرمایید تا بر آن تحقیق انجام دهم و نتایج را به اشتراک بگذارم.

 

پ.ن1: منابع شعر ها را به این دلیل بیان نکردم که واضح است و با یک جستجوی ساده در اینترنت بدست می آید.

پ.ن2: مقالات خوبی در زمینه ی اخلاق موجود است ولی نتیجه با آنی که من مد نظرم بود بسیار تفاوت داشت. من به دنبال این بودم که بفهمم چند درصد از اخلاقیت فرد به ژنتیکش بر می گردد ولی مفهوم hereditary در منابع آن است که چند درصد از صفات گوناگونی که در جمع است حاصل تنوع ژنتیک می باشد. برای مثال ، hereditary 70% نشان دهنده ی آن است که 70 درصد از تنوع صفت در جامعه مربوط به ژنتیک می باشد.

 

منابع برای مطالعه ی بیشتر:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190225145632.htm

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016726811300125X

https://www.cambridge.org/core/books/abs/genetics-ethics-and-education/what-is-heritability-and-why-does-it-matter/E61F8324F88471CB58513260D8725EF6https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08902070221103957

در مورد بالا متاسفانه فقط به چکیده مقاله تونستم دسترسی پیدا کنم. مطمئننا مطالبی را می توانستم در آن پیدا کنم که بسیار کارآمد بود.

https://link.springer.com/article/10.1007/s12110-020-09380-7