این مطلب را برای آگاه سازی بعضی از شما ،از کار هایی که ممکن است در خبرگزاری ها انجام شود ،نوشته‌ام.اگر مخاطب پر و پا قرص خبرگزاری ها هستید توصیه می کنم،نگاهی بر این مطالب داشته باشید.

زمانی تصمیم جدی برای نوشتن این مطلب گرفتم که چند روز پیشش، شاهد این مکالمه بودم.

+اخبار چی داری؟

_دیروز شنیدی ،زندان اوین منفجر شده؟

+نه چی شده مگه؟

_هیچی ،نظام با خمپاره ،زندان اوین رو زده...

+نه بابا!

_تازه چندتا موشک هم زده...

+اَهههه

_نگاه کن تو این کلیپ مشخصه.

چون فرد _کنار من نشسته بود به من هم نشان داد.حدسم درست بود. در بالای صفحه زده بود ایران اینترنشنال. ماهیت کلیپ چه بود؟خانمی که گوشیش را در آورده بود و داشت از بیابون فیلم برداری می کرد(واقعا نمی دانم چرا)ناگهان صدای انفجار بلند شد. طبق معمول جو دادن های مکرر هم در تک تک لحظات ویدیو دیده می شد. 

نکته:(فکر می کنم اگر ایشان در چهارشنبه سوری فیلم برداری می کردند می توانستند شروع جنگ جهانی را استدلال کنند.)

از اینها که بگذریم بنابراین من نیز تصمیم گرفتم چند نمونه خبر برای عاشقان خبر را تالیف کنم. راستی اسم خبرگزاری ای که این ها را ازش نقل می کنم صداقت است.

شیر ها توله هایشان را می خورند.

به گزارش خبرنگار ما در خبرگزاری صداقت در آفریقا ،شیر هایی هستند که جهت قوت بیشترشان در شکار یکی از توله‌هایشان را می خورند تا بتوانند در شکار های بعدی موفق باشند.

کوسه ها خطرناک‌ترین و وحشی‌ترین موجودات جهان هستند.

روزانه به طور میانگین 3 نفر از انسان ها توسط کوسه های وحشی خورده می‌شوند. کوسه ها با توجه به ویژگی ای که دارند کوچکترین حرکات را در آب متوجه می شوند و به سمت آن حمله ور می شوند. از آنجایی که انسان ها شباهت خاصی به غذای کوسه ها دارند ،کوسه‌ها بیشتر از باقی حیوانات به سمت انسان ها حمله ور می شوند.به مانند عکس های زیر:


 

در ضمن این عکس ها در سواحل خلیج‌فارس گرفته شده‌اند. بیان می‌شود که این کوسه‌ها بیشتر در خلیج فارس و دریای عمان یافت می‌شوند.

و خبر نهایی

حمله‌ی مزدوران نظام به سارای 6 ساله

به گزارش ما در شلوغی‌ای که دیشب در خیابان کربلایی مهریزی شهر تهران شده بود.افرادی با کوکتل‌مولوتوف را به سارا که در حال رفتن به خانه‌یشان بوده ،پرتاب کردند و این بچه دچار سوختگی درجه سه شده است. پزشکان احتمال بهبود او را کم ارزیابی کرده اند. احتمالا سارای 6 ساله باید تا آخر عمرش صورتش را بپوشاند .او در باقی عمرش حتی نمی تواند بیش از چند ثانیه زیر نور آفتاب قرار گیرد.

 

با توجه به تحقیقات میدانی‌ای که خبرگزار ما انجام داده است ،این اشخاص از مطالبه‌گران حق نبوده اند و شخصی دیده است که اینها بعد از پرتاب کوکتل‌مولوتوف از جمع خارج شده و سوار موتور بسیجیان حاضر در صحنه شده و گریخته اند. امروزه نظام جهت نشان دادن حقانیت خود بر مردم حمله می‌کند.

 

این هم اتمام این خبر ها.

 

 

چطور بود؟ از اخبار راضی بودین؟ کدام یک را باور کردید؟

خب حالا تحلیل مختصری بر این اخبار داشته باشیم.

مورد اول:

قبل از اینکه بخواهم آن را بررسی کنیم باید از طرف دیگر عکس را با یکدیگر ببینیم.

گاهی اوقات برای صحت از خبر فقط کافی است زاویه‌یمان را کمی تغییر دهیم.اما نکات دیگری نیز در اینجا موجود است.

اول از همه خبرنگار که می فرمایید گزارش کرده است کیست؟ چه ذهنیتی دارد؟ چند مورد شیر مانند این دیده است؟ چه تحصیلاتی دارد؟ آیا کسی است که تخصص جانورشناسی داشته است؟ چرا این سوال ها را می پرسم ،چون به این باور دارم که کسی باید این نکات را اذعان کند که یک جانورشناس است .اشکالی ندارد که یک خبرنگار این مطالب را بیان کند ولی به شرطی که مرجع بدهد (رفرنس بدهد) که از کچا این حرف ها گفته شده است. در غیر این صورت فقط می تواند بگوید که اینچنین دیدم و من متخصص نیستم.

مورد دوم:

تمامی موارد اول را در نظر داشته باشید به همراه اینکه دقیقا آنی که نیاز به رفرنس دارد ،رفرنس داده نشده. منظورم آمار 3 نفر در روز می باشد. اما این خبر کمی نسبت به قبلی رندانه‌تر است.

یکی از نکات حائز اهمیت آن است که چرا میانگین عدد 3 است، چرا میانگین عدد 2.57 نیست. چرا 3.5 نیست؟ اگر قرار باشد که میانگین گفته شود،این اعداد معمول هستند مگر اینکه از واژه ی تقریبا استفاده شود. اما این واژه برای اینجا مناسب نیست چون دمی از قطعیت نمی زند. به نظرم مردم (مخاطب) قطعیات را بیشتر دوست دارند.علاوه بر اینکه چرا عدد 3 ؟ دلیلش آن است که عدد 3 چشم انسان را می‌گیرد.

رندانگی دوم آن است که در آخر بند آمده است، پس از اینکه خبر با این عکس ها می توان رعب و وحشت ایجاد کرد(البته من سعی کردم این کار را نکنم)به سراغ آن می رود که غیر مستقیم محلی را مورد تخریب قرار دهد و آن خلیج فارس است. قاعدتا کسی که به فکر تفریح است نمی خواهد با جانش قمار بکند. پس شاید نتیجه این باشد که ناخودآگاه مسافر خلیج فارس را از مقاصد سفر احتمالی اش حذف کند.

راستی چه لزومی وجود دارد که این عکس ها برای این حادثه باشد.

مورد سوم:

قطعا عنوان رندانه‌ترین به این مورد تعلق می گیرد. عنوانی که بسیار تمیز با احساسات بازی می کند و به شرط داشتن یک برند قدرتمند در پشتش می تواند غوقا کند و وایرال شود.(همه‌گیر شود.) علاوه بر تمامی موردی که در دو مورد قبل گفته شد چند مورد دیگر نیز به این خبر وارد است. از کجا بدانیم خبرنگار در جمع بوده است؟

از کجا بفهمیم که او از چند نفر پرسیده است؟

چه شخصی دقیقا این حادثه را دیده است؟

آیا سارا واقعا در این حادثه اینگونه شده است؟ آیا اصلا اسم آن دختر سارا است؟

آیا از فردی که شاهد صحنه بوده ،سالم و فاقد مشکلات روانی بوده است؟ اگر اینطور است آیا تستی از فرد گرفته شده است؟و...

از همه ی اینها که بگذریم با عکس هایی که برای عموم مردم (به زعم بنده) ناخوشایند است بر می خوریم. عکس هایی که احساسات ما را می انگیزانند و ما را تهییج می کنند.اما این عکس ها برای کیست؟

نه خبری از سارا است و نه خبری از اغتشاشات ،من این عکس ها را از چهارشنبه سوری پیدا کرده ام.

از این عکس هم بگذریم،موردی در خبر وجود دارد که آنرا یک Game changer می دانم. من از این لفظ زمانی استفاده می کنم که تنها یک ویژگی بتواند بازی را برگرداند. مثلا گاهی در ورزش های جمعی نظیر فوتبال ،بسکتبال و والیبال و... بازیکنی به زمین می آید که تیم بازنده را برنده از زمین خارج می کند مثلا فرض کنید در فوتبال ،تیمی که با 2 گل عقب است ناگهان مربی بازیکنی را فرا می خواند و او را به زمین می فرستد. این بازیکن در ادامه بازی 3 گل به ثمر می رساند تا در نهایت تیمی که با دو گل عقب بود با سه گل و برنده بازی را ترک کند. آن بازیکن یک گیم چنچر بوده است.اکنون با توجه به مفهوم این لفظ ،به چه دلیل آن را در اینجا خرج کرده ام؟

به خاطر آنکه اگر خواننده پاراگراف آخر را باور کند، دیگر کار از کار می گذرد و تا ابدالدهر ممکن است از این باور برنگردد. این باور آن است که تمامی مجروحان چه از طرف سیاه و چه از طرف سفید را حاصل عملکرد یک طرف می داند(طرفی که در اینجا سفید است) علاوه بر این ،جناح مقابل را طوری جلوه می دهد که در پست ترین حالت ممکن است. طرفی که حتی به بی گناهان و بچه ها صدمه می زند، آن هم چه صدمه ای...

جهت درک بهتر صحبتم ازتان می خواهم که فکر کنید که شما بخشنده ترین انسان روی زمین هستید و یک نفر برادر شما را به قتل می رساند. شما ممکن است که از کرم او را ببخشید ولی اگر بفهمید که این شخص تمام بچه های فامیل خود و بچه های خودش را سلاخی کرده است ،چقدر احتمال دارد که او را ببخشید؟ آیا جَری نمی شوید که با دستان خودتان او را اعدام کنید؟

اما چرا در این خبر بر بچه مانور داده است ،چرا بزرگسال نه؟جواب مشخص است.چون بچه نماد سادگی و معصومیت است.اگر کسی یک فردی را که هیچ گناهی نکرده است را بکشد، چه جلوه ای پیدا می کند؟؟

 

عزیزان، بنده محمد امین زندی فرد، تا به حال در هیچ خبرگزاری‌ای کار نکرده ام.یک نویسنده ی بی نظیر نیستم. نوشتنم پر از ایراد است، از برند قدرتمندی بهره نگرفتم.یا اینکه برند قدرتمندی در پشت صحبت هایم نمی باشد. این اخبار را بداهه نوشته ام، عکس ها را فتوشاپ نکرده ام تا مطابق هدفم جلوه بدهند. مثلا می توانستم در عکس شیر ، مقداری خون بر بدن توله شیر بذارم تا باور پذیری آن ساده تر شود. بسیاری از تکنیک هایی که برای جهت دادن به ذهن مخاطب می دانستم را نظیر سوگیری ها ،استفاده نکردم.(مثلا عدد 3 یک نمونه اش بود). از همه مهمتر خودم تنهایی این را نوشته ام و...

خبر هایی که در اینجا می بینید، در سطح حداقلی و کم ترین ممکن است. حال تمامی این موارد را بیشینه در نظر بگیرید. تیمی به سر پرستی فلان که بیش از 20 سال است که می نویسند و کار آنها جهت دادن به افکار عمومی است. نویسندگانی که در اوج نویسندگی هستند و می دانند چگونه باقلمشان ،ذهن مخاطب را به بازی بگیرند. یک برند بسیار قدرتمند آنها را حمایت می کند. به همراه اینکه روانشناسانی مطرح در تیم هستند که بتوانند فعالیت دلخواه را در ذهن مخاطب ایجاد کنند و فعالیت های تیم را بهینه کنند (به اصطلاح به آن behavioral design می گویند.)

حال من به عنوان واسطه می خواهم یک خبر از جانب این تیم برای شما بیاورم آیا شما آن را می خوانید؟

 

بدانید ،در عصری که به نام اطلاعات مشهور است ،بهتر است کانال های ورودیتان را بر برخی یا بسیاری از ناشران ببندید.توجه کنید که گل از خوردن بسیار زیاد آب ،سرحال و سر زنده نمی شود بلکه به خرابی می گراید.